הטרנד הירוק – קיטור מים

קיטור

הקיטור למעשה מורכב מאדי מים, כלומר מגז חסר צבע, אשר בתנאים מסוימים של טמפרטורה ולחץ, הצפיפות שלו נמוכה פי 1600 מן הצפיפות של המים במצבם הנוזלי.

 

מה הם שני המצבים העיקריים של הקיטור?

בתחום ההנדסה מתייחסים לקיטור בשני מצבים שונים:

  • קיטור במצב שחון: אדי מים אלו הם אדים במצב יבש, כלומר הטמפרטורה שלהם גבוה מן הטמפרטורה אשר מתאימה ללחץ שלהם על פי טבלאות מוסכמות. לחילופין, אלו אדי מים אשר הלחץ שלהם קטן מן הלחץ אשר מתאים לטמפרטורה שבה הם מצויים. קיטור מסוג זה יכול להגיע לטמפרטורה של כמה מאות של מעלות צלזיוס, והוא נוצר כאשר אדי מים רווים באים במגע עם טמפרטורה גבוהה.
  • קיטור רווי: אדי מים אלו מצויים בשיווי משקל כימי עם מים נוזליים, כאשר ישנו יחס חד ערכי בין הלחץ לבין הטמפרטורה. יחס זה נקבע מתוך שיווי משקל של המים בין גז לנוזל.

 

מה הם השימושים השונים בקיטור?

לאדי מים בצפיפות נמוכה זו ישנם שימושים שונים. פעמים רבות הקיטור משמש לניקיון של בתים ומנועים של מכוניות, ואדי מים בלחץ נמוך משמשים גם לשימושים בריאותיים כמו באינהלציה או בסאונה. בהקשרים מכאניים והנדסיים מנוע העשוי מאדי מים בלחץ משמש גם על מנת להניע בוכנות או טורבינות, וגם על מנת לייצר עבודה מכאנית. אדי מים במצב רווי משמשים בדרך כלל במצבים בהם יש צורך בטמפרטורה קבועה וגבוהה. אדי מים שחונים משמשים ברך כלל על מנת להפעיל טורבינות, כאשר הימצאות של טיפות של מים במתקנים אלו עשויה להרוס את הטורבינה.

 

קיטור לקטר

קיטור  משמש לתפעול והרצה של דברים שונים בתחום ההנדסה, הרפואה והניקיון. אך את השימוש הנפוץ ביותר של קיטור כולנו מכירים, והוא לצורך הנעה של הקטר המסיע את הרכבת.

אודות שופס בלוג